| home | boat | crew | contact | translate site
 

voorbereiding

planning

projecten

links/foto's

wensenlijst

de route

logboek/pech

zeilen vertrekkers

  Panoramix wereldreis | planning

Planning:

2002 - Boot bestellen
2003 - Boot overvaren naar Turkije
tot 2007 - Zeilvakanties en ervaring opdoen
19 oktober 2007 - groot afscheidsfeest (en 25 jaar getrouwd)
23 oktober 2007 - vertrek naar Turkije
2007 - 27 oktober spullen ophalen in Riposto, Italie
2007 - 15 november overwinteren/boot klaarmaken in Turkije
2008 - 14 april vertrek uit Bodrum, Turkije
2008 - november - reis onderbroken wegens crisis
2010 - oktober - Turkije - Gibraltar - Canaries
2011 - oversteek naar de carib - Barbados - Tobago - Trinidad
2011 - Oost caribean eilanden tot en met de Virgins
2011 - juli - Chesapeake - New York- Nova Scotia
2011 - september - Maine - Cape Cod - New York - Florida
2012 - Key West - Bahama's - Cuba - Curacao - Colombia
2013 - Panama (San Blas) - Honduras - Guatamala
2013 - Zomer (4 maanden) in Nederland
2013 - Belize - Mexico
2014 - USA - Bahamas - Bermuda - Azoren - Portugal
2015 - Zomer in Nederland
2016 - Portugal - Spanje - Middellandse Zee

2002 - Boot bestellen

In 2002 kwamen we op het idee om over 5 jaar met een boot de wereld rond te gaan varen. We zijn dan ca. 50, fit en gezond en kunnen het financieel dragen (hopelijk). De aanschaf van de boot verliep vrij soepel.
 Eerste blik op de Panoramix
  Na aankomst in Frankrijk gelijk ons nieuwe schip bekijken.
De keuze was gevallen op een Jeanneau, de grootte werd 37 voet en inmiddels hadden we ook een reder in Turkije gevonden die onze boot voor 5 jaar wilde gaan verhuren. We hebben de boot in 2002 gekocht en hij zou in februari 2003 afgeleverd worden in Gruissan(Zuid Frankrijk). Daarna moest de boot naar Turkije gezeild worden.


De doop van de Panoramix in Gruissan.

2003 - Boot overvaren

Een tocht van ong. 10 dagen. Kees Verboom ( de reder in Turkije) was bij de oplevering aanwezig in Frankrijk. De boot wordt kaal aangeleverd, d.w.z. dat alles op de boot, in de boot en aan de boot nog gemonteerd moet worden.
                    
                     Etentje met de reder en bemanning.
Kees is een zeer ervaren man hierin en voordat wij op maandagavond aankwamen had hij al flink veel aan de boot gedaan. De oversteek hebben we met 2 collega`s van Pim gedaan. 1 ervaren zeiler en de ander niet, maar omdat we met zijn vieren waren was het een prima bootsmaatje. Dinsdag voordat wij zouden vertrekken, hebben Hans, Pim en Kees verder geholpen met opbouw en Sven en Paula zijn boodschappen gaan doen voor de komende 10 dagen.
     doop van de panoramix
      De doop van de Panoramix met champagne.
Woensdag 5 februari de boot door Paula gedoopt en de naam is Panoramix. Het was flink koud maar de weersverwachting was gunstig en zodoende zijn we met een lichte bries vertrokken naar Turkije. We hadden er reuze zin in en alles verliep voorspoedig. Maar helaas, in tegenstelling tot de voorspellingen, wakkerde de wind zeer snel aan tot WK 7 en Sven en Paula kregen het te pakken: zeeziek. Stom, want Paula had een pil moeten innemen maar gelukkig hadden Pim en Hans nergens last van dus zij konden wacht houden. Uiteindelijk wakkerde de wind aan tot WK 10 en dit was natuurlijk ongekend.
       ontbijt na stormnacht
      Sven nog niet zeeziek.             Na storm tijd voor een ontbijt.
De boot hield zich fantastisch en Hans en Pim zijn de hele nacht in touw geweest omdat Sven en Paula nog steeds ziek op bed lagen. Op een gegeven moment liep de boot met 16,3 knoop van een grote golf af! De volgende ochtend was de wind afgenomen en ging het al beter met Paula. Na een pil genomen te hebben kon Paula ook meehelpen aan boord. Sven was nog steeds ziek dus die hebben we maar even met rust gelaten. Er staat nog steeds een harde wind, maar de richting is vrij gunstig zodat we niet hoeven te kruisen. In de middag knapt Sven gelukkig op en kunnen de taken verdeeld worden met wachtlopen. De wacht begint om 20.00 uur en duurt 4 uur. Dit houdt in dat er tussen 20.00 uur en de volgende ochtend 8 uur om de 4 uur gewisseld wordt.
  allemaal in de kajuit       
Overdag loopt het zijn gangetje want we zijn dan met zijn vieren soms wel wakker en soms slaapt er iemand maar dat zijn geen problemen. Op de tweede dag is de wind gaan liggen en hebben we de motor moeten starten. Er breekt ook een zonnetje door, wij hopen dat het zo zal blijven, maar helaas, dit is van korte duur.
             Onderweg naar messina.
           Onze positie na 3 dagen varen op de GPS plotter.

Op de vierde dag hebben we even een tussenstop gehad bij het eiland Vulcano. Hier is nog een werkende vulkaan, we hebben het eiland bezichtigd en zijn naar de vulkaantop gelopen. Ook hebben we aan de overkant van het eiland water en diesel getankt en een goede nachtrust genomen. Deze hadden we wel nodig want het is nog steeds zwaar weer met regen en windstoten zodat er van slapen weinig terechtkomt. De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken. Tussen Sicilië en Italië wordt het druk met varend verkeer, veerboten die heen en weer varen en ook veel beroepsvaart. Zodoende hebben we dit stuk moeten motoren omdat door de drukte zeilen bijna niet mogelijk is. Na 6 dagen varen de eerste Griekse eilanden gezien. Vlaggen gewisseld en we naderen ons einddoel. Op 15 februari `s avonds liggen we niet ver van Bodrum verwijderd. Contact gezocht met de haven aldaar en we kregen de opdracht om de volgende ochtend zo vroeg mogelijk naar Bodrum te varen. Wij hebben nl. spullen voor een andere boot aan boord en als wij de douane tegenkomen i.v.m. inklaren kan dit op moeilijkheden uitlopen. De volgende ochtend om 11 uur meren we af in Bodrum.
         Aangekomen in Bodrum
           Etentje aan de vaste wal in Bodrum.
We zijn er!!!! Na 212 uur gevaren te hebben op de Middellandse zee hebben we ons eindpunt bereikt in 8 ½ dag. Een record!! We weten nu ook dat deze boot prima is om onze wereldreis te maken. Vanaf het eerste moment heeft alles prima gefungeerd en zelfs met wk 10 hield de boot zich prima.



Stempel Panoramix.